Het kan voor komen dat je je site bezoekt en begroet wordt door een foutmelding of een lege pagina. Dit kan duizend-en-één verschillende oorzaken hebben en het is belangrijk om onderscheid te maken in de verschillende meldingen. In dit artikel lopen we door een aantal zaken heen die je kan onderzoeken wanneer je site niet naar behoren werkt, en wat je kan doen om de problemen op te lossen.


Soorten problemen en hun oplossingen


5XX error melding

Een 500, 501, 502 of ander nummer in de 500 reeks duidt vaak op een probleem met of in de applicatie (Wordpress). Vaak worden deze meldingen gelogd naar de error log van de site. Om de error log van je site in te zien kan je dit support artikel lezen. Op basis van de error log kan je (eventueel samen met een ontwikkelaar) gaan nakijken welk plugin, thema of ander onderdeel van je site de fout veroorzaakt. Denk ook goed terug of je toevallig updates aan je site hebt gedaan, of andere aanpassingen, waar dit uit voort kan vloeien. Kom je er niet uit wat de log betekend? Stuur ons even een ticket met wat je gevonden hebt en dan kunnen we even met je meekijken.


DNS error melding

Een DNS error melding houdt in dat de site die je bezoekt niet gevonden kan worden. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Hieronder staan een paar oorzaken in volgorde van meest voorkomend:


  • Er zit een typfout in het adres dat je bezoekt. Kijk de URL in de adresbalk na en verifieer dat je de juiste naam hebt opgegeven.
  • Er is geen geldig/actief DNS record voor het (sub) domein dat je bezoekt. Als je de naam goed hebt getypt en je bent de eigenaar van het domein, kijk dan bij je domein registrar na of de DNS records goed staan.
  • Het domein is niet geregistreerd. Bekijk met een website zoals Domaintools of de URL die je bezoekt wel een geregistreerde domeinnaam is.
  • Er is een storing bij de partij die de domeinnaam beheert. Dit komt niet vaak voor maar dit veroorzaakt dat de domeinen van de betreffende registrar niet meer te bezoeken zijn.


Site kan niet bereikt worden

ERR_CONNECTION_REFUSED is een heel generieke foutmelding en heeft geen eenduidige oorzaak. We zien deze foutmelding vaak terug wanneer je IP adres geblokkeerd is door onze servers. Als je te vaak verkeerd bent ingelogd op je Wordpress site kan je dit zien. Je kan ons dan even je IP adres in een ticket doorgeven, dan kunnen we je weer toegang kunnen geven. Ook als dit niet het probleem is dan kunnen we even met je meedenken wat een mogelijke oorzaak is.


Welcome

Heb je je DNS aangepast en zie je nu alleen de tekst "Welcome" als je je domein bezoekt? Dan wordt dit domein door onze server nog niet herkend en weet deze server niet wat hij hiermee moet doen. Voeg het domein toe aan de domein aliassen via ons beheerpaneel om dit probleem op te lossen.


Andere meldingen

Natuurlijk kunnen wij hier lang niet alle foutmeldingen behandelen. Kom je andere problemen tegen? Neem dan even contact met ons op en verschaf ons met alle mogelijke informatie die je hebt: 

  • Domeinnaam
  • Systeemnaam
  • Tijdstip
  • Foutmelding
  • Eventuele andere opvallende zaken