Changelog februari 2018

Veel werk heeft er de afgelopen weken gezeten in een vliegende start maken met een nieuwe, veel gevraagde, feature: Staging. In deze changelog vertellen we je wat we tot nu hebben gedaan en welke toekomstplannen we hebben. We beginnen met een overzicht wat we naast de Staging hebben doorgevoerd.

Migratie shared platform

Negen shared servers zijn gemigreerd naar een nieuw platform. Deze servers draaiden nog op een oudere versie van de Linux kernel. Alle servers draaien nu op dezelfde versie wat het beheren van de omgeving veel efficiënter maakt.

Optimalisatie API

We hebben wijzigingen doorgevoerd aan de API van de back-end systemen, die we gebruiken voor de communicatie tussen alle interne systemen. Gedeeltes van de code zijn herschreven en samengevoegd waardoor de API beter en efficiënter functioneert.

Voorkomen CVE 2018-6389

CVE 2018-6389 beschrijft een methode die een Denial of Service kan veroorzaken bij WordPress gebruikers. We hebben binnen een paar uur de nodige aanpassingen op ons platform gedaan om te voorkomen dat er gebruik gemaakt kan worden van deze aanvalsmogelijkheid.

Staging omgeving

Wij vragen jullie regelmatig (via rondetafelgesprekken of via jouw accountmanager) welke verbeteringen jullie op het hostingplatform willen zien. Een veelgevraagde feature is de mogelijkheid om staging omgevingen aan te maken, zodat bijvoorbeeld updates aan WordPress, thema’s of plugins eerst getest kunnen worden voordat je deze op de live site doorvoert. Jullie gebeden zijn verhoord! Het development team is full-focus aan de slag om de staging feature zo snel mogelijk in jullie control panels te krijgen. Via deze changelog geven we update van de voortgang en waar we naar toe aan het werken zijn.

Wat houdt de staging feature in?

In overleg met de Product Owner van Savvii, Gijs, is de volgende definitie opgesteld:

Een staging site is een tijdelijke omgeving, waar ik snel en makkelijk een kopie van de live site kan neerzetten en wijzigingen kan testen zonder dat deze invloed hebben op de live site.

Klare taal. Wat betekent dit functioneel?

Staging sites zijn/kunnen:

• gemaximaliseerd op 1 omgeving per site
  • tijdelijk; maximaal 2 weken
  • gelijk qua technieken aan de live omgeving
  • niet gebackupped worden en niet restored worden
  • via een enkele klik als kopie van de live site gemaakt worden
  • via een enkele klik gemerged worden naar de live site
  • alleen bereikbaar zijn voor IP-adressen die in een whitelist staan
  • niet gedekt door SLA-garanties, bijvoorbeeld over uptime
  • alleen geschikt voor standaard websites, dus geen Multisite- of Bedrock-installaties
  • alleen via SSH benaderd worden op een VPS-omgeving.

Acceptatie of development omgevingen vallen niet onder dit traject. Gebruikers kunnen deze omgevingen wel als zodanig gebruiken binnen de kaders die de staging omgeving kent.

Waar staan we op dit moment?

We zijn de laatste weken flink opgeschoten. Een aantal basisfunctionaliteiten staat en er wordt al hard gewerkt aan nieuwe basis features. Op dit moment is het mogelijk om:

• een staging site aan te maken en te verwijderen in het control panel
  • de stagingsites via sFTP te bereiken
  • de PHP-versie te wijzigen
  • de feature in drie talen te gebruiken.

Dit alles is dus nog in de zogenaamde Alpha-fase. Dit betekent dat er nog bekende en onbekende bugs in de software zitten en dat we nog niet extern testen. De Alpha wordt intern door een grote groep collega’s getest en we pletten veel bugs. We zijn er nog niet, en we geven daarom nog geen datum af, maar het staat vast dat we veel progressie boeken. Hou dit forum, de nieuwsbrief en/of social media in de gaten om de voortgang te blijven volgen!

Heb je vragen? Stuur een mail naar info@savvii.com en we komen snel op je vraag terug. Uiteraard willen we nog sneller voor jullie ontwikkelen. Daarom zoeken we nog back-end developers. Ben je of ken je zo iemand? We horen het heel graag!

1 person likes this

Klinkt goed! De houdbaarheid zou wat mij betreft wel ietsje langer mogen. Ik heb meestal meer dan 2 weken doorlooptijd om te testen nieuwe features.

1 person likes this

Hoi Henny, dank je voor je reactie! Ik snap je vraag over de houdbaarheid. We doen dit omdat we het kostenaspect in de gaten moeten houden (we voeren geen prijsverhogingen door...). Daar komt bij: Staging zit nog in de testfase. Blijkt dat de houdbaarheid van de omgeving niet werkt voor veel gebruikers zullen we hier serieus naar kijken, maar daar kan ik nu niets over beloven. 

Ben het eens met Henny 2 weken is veelste kort. Ik wil prima een paar euro betalen voor staging, misschien dat je voor 2 euro per maand altijd een staging hebt naast je website en anders maar maximaal 2 weken. Zoveel verkeer gaat er niet naar staging dus lijkt me genoeg om de kosten te dekken

Dank je voor je input! Ik heb het bij de product owner van Staging neergelegd, hij gaat kijken hoe we je feedback het beste mee kunnen nemen. 

Login or Signup to post a comment